att rensa

inifrån och ut, utifrån och in


Efter varje skolår resnar jag bland allt. Slänger, ger bort, sparar, förvarar och sorterar. En slags tradition. Nu är bokhyllan klar. Mycket lättare nu, sorterad och rensad. Dammet är kvar, jag har inte sagt nåt om att städa...faktiskt. Min garderob är också klar. Likaså byrån.

Jag hittade detta i ett gammalt, gammalt block. Vet precis vem som har skrivit den. Hade massa såna små dikter i mina skrivblock förr i tiden. Kan inte låta bli att undra om han skriver något nu. Har du hittat hittat din vackra hamn än? Har du lärt dig om glädjen?


Man seglar i livets djupa hav
Olika strömmar i olika vatten
I det hela söker man sig själv
Och meningen med sin existens
Medveten om sitt mål, sin styrka och sin förmåga
En vacker dag seglar man för sista gången
Kanske hittar man en vacker hamn på en paradis ö och stadgar sig där
Eller seglar vilse och hamnar i stormen ingen kunde ta sig ur.
I vilket fall som helst vinner segkaren.
Den lär sig glädjen, skratten, sorgen, gråten, hatet och kärleken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0